KALLEBÄCKS MOTOR 

   När resultatet räknas

Start Delar Trimning Historia Kontaktinformation Galleri Länkar Erbjudande Olja Flödesbänken Motorprovbänk

  

 

Portning

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Portning , eller modifiering av kanaler kanske man skulle säga är ett enormt tidsödande arbete om resultatet skall bli riktigt bra, och därför kostar det en peng att få en bra "portning".

 

Jag får ofta frågan: vad kostar en portning av min "topp", ja det är inte alltid så lätt att svara på eftersom det är många parametrar som spelar in,det gäller att anpassa kanalerna till ändamålet, motorns varvtalsområde, kamaxel,cylinderdiameter, slaglängd är bara några av dom parametrar som spelar in, dessutom är det ofta skillnader mellan olika fabrikat när det gäller hur mycket tid det tar att göra jobbet, fast det är ju klart, skall man köra Folkrace kanske man inte kan kosta på lika mycket arbete som den som vill vinna Rallycross SM, därför har jag ändå försökt göra en prislista för lite olika "portningsjobb".

 

Min första "portning" var ett cylinderhuvud till en Volvo B18 motor, det var någon gång 1981.

Jag lade ner en del timmar på detta, men resultatet var mycket dåligt med olika stora kanaler, fel form etc.

 

Numera har jag modifierat fler cylinderhuvuden än jag kan minnas och efter massor av avgjutningar,massor av flödesprov, massor av mätningar i motorprovbänken diverse läsning om strömning, samtal med skickliga motorbyggare tycker jag inte att jag på något sätt är fullärd i ämnet.

 

Däremot har det blivit en diger samling med beräkningar och analyser på olika motorer och huvuden.

 

Nu finns ju också möjligheten att låta en styrd maskin fräsa kanaler och förbränningsrum,i mitt fall håller jag just på med ett sådant projekt på Volvo B234 huvudet och inom en snar framtid skall jag provköra en motor i provbänken med ett av dessa frästa huvuden.

 

Om det nu är någon som vill prova på att modifiera sitt cylinderhuvud själv har jag några enkla råd:

 

Köp riktiga verktyg och en riktig maskin, man borde klara sig med 6000 sek. och uppåt.

 

Hellre små än stora kanaler, slipa alla insug för sig och alla avgas för sig, försök hitta en metod så att man slipar T. ex vänster sida i "taket" i alla insugskanaler först sedan tar man ett nytt ställe osv, på det viset kan man mäta så det blir så lika som möjligt.

 

Jag tycker det är väldigt användbart att göra en avgjutning så man får en verklig bild av hur kanalen ser ut, och man kan mäta dimensionerna om man vill.

 

Avgjutningar.             Portning Volvo 16v.    Portning Volvo 531.      Portning Volvo 16v.

 

Avgjutningar kanaler topplock         Portad 5cyl. Volvotopp          Portning av Volvo 531 topplock            Volvo 16v topplock till röda motorn

 

Copyright ©: Stefan Månsson

 

  Copyright 2005 Kallebäcks motor&mek. Alla rättigheter reserverade.